Uw-boekhouder.nl

Handhaving wet DBA opnieuw uitgesteld

Toch geen DBA? de vervanger van de VAR?
De kogel is door de kerk. Staatssecretaris Wiebes zet een streep door de huidige vorm van de wet DBA.
 
Maar wat nu?
3 veranderingen:
  • De Belastingdienst komt de werkvloer op. In plaats van controle zal de Belastingdienst een coachende rol vervullen.
  • De handhaving van de wet DBA wordt opgeschort tot juli 2018. In de huidige werkwijze krijgen alleen kwaadwillenden te maken met controle en lopen risico op een boete en naheffing.
  • Er wordt onderzoek gedaan naar een betere manier om het arbeidsrecht te laten aansluiten op de praktijk.
 
De wet DBA zélf wordt opgeschort, niet afgeschaft. Daardoor blijft het de bedoeling dat je als zp’er een modelovereenkomst gebruikt als je zelfstandigheid niet vanzelfsprekend is. Als je te goeder trouw opdrachten aanneemt is en een overeenkomst aangaat hoef je voorlopig niet bang hoeft te zijn voor de hoge boetes waarmee werd gedreigd.
In mei 2016 is de wet DBA ingevoerd en mag iedereen een modelovereenkomst laten beoordelen door de Belastingdienst, dit kost echter veel tijd en leidt tot chaos bij de Belastingdienst.
 

Groei zzp’ers stabiliseert

Voor het eerst in jaren stabiliseert het aantal zp’ers in Nederland. Het aantal stratende zp’ers  blijft gelijk aan de andere kant leggen steeds meer het bijltje erbij neer. In 2016 stopten 5% van de ZP’ers.
 Het is te stellig om te zeggen dat deze stagnatie uitsluitend komt door de wet DBA. Toch noemen belangenorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland de wet wel als belangrijke reden dat organisaties zp’ers links laten liggen. Opdrachtgevers zijn namelijk bang om met zp’ers in zee te gaan uit angst voor naheffingen en slechte publiciteit door problemen met de Belastingdienst. Waar je vroeger als zelfstandige na het goed uitvoeren van een opdracht op vervolgopdrachten kon rekenen, ligt dit tegenwoordig niet meer in de lijn der verwachting. Werkgevers zijn namelijk bang dat de opeenvolgende opdrachten door de Belastingdienst worden gezien als arbeidsrelatie.